tisdag 2 mars 2010

Nybohov, en del av det nya Stockholm


Abit Dundar, Folkpartist och ordförande i Liljeholmens-Hägerstens kommundelsnämnd, säger att det är viktigt att bygga i Nybohovsbacken därför att det ”ökar tryggheten” och ”för att höja områdets anseende.” Nybohovsbacken ska enligt Dundar bli ett lika attraktivt område som Liljeholmskajen.


Om man inte sätter in Abits uttalanden i rätt sammanhang är de obegripliga. Stockholm har massor av bostadslösa ungdomar och trångbodda barnfamiljer, självklart behövs det nya bostäder för dessa grupper. Varför inte bygga vanliga enkla lägenheter till överkomliga priser för de som redan bor och trivs i området.


Kan det vara så att Nybohovsbacken är en del av varumärkesbyggandet Stockholm och nu ska Nybohovsbacken omvandlas till en exklusiv stadsdel i ”världsklass”.


Stockholm deltar i en internationell tävlingen under namnet ”The Capital of Scandinavia”. Allt från pressmeddelanden om nya idrottsarenor till skolvalskataloger för 6-åringar trycks med det lika klatschiga som intetsägande ”för en stad i världsklass”.


De europiska industrierna har fått slå igen en efter en, och i omställningsprocessen har nya ekonomiska idéer fått genomslag. För inte länge sedan pratades det om vikten av att hela Sverige skulle leva. Idag är det de expansiva storstadsregionerna som ska fungera som motor i den nya ekonomin och städer ska bli attraktiva varumärken för att locka rätt människor.


Det är de kunskapsintensiva eller de ”kreativa” näringarna som ska stå för den ekonomiska drivkraften i europa. Den eftertraktade och högavlönade arbetskraften inom dessa näringar ska röra sig obehindrat över nationsgränserna och lockas till den region som erbjuder bäst arbetsmarknad och livsvillkor.


Kista science center i Stockholm som samlar ett kluster av högteknologiska företag och forskningsinstitutioner är en sådan ekonomisk motor i Stockholm. År 2000 utformades en vision av näringsliv, fastighetsägare, högskolor och Stockholmsstad att göra Kista till en internationellt konkurrenskraftig kluster för högteknologi. Enligt den nya filosofin har området även utrustats med en ”märkesbyggnad” Kista science Tower som ska fungera som ett landmärke och ge klustret en spännande förpackning.


Att göra städer attraktiva och erbjuda attraktiv boende är viktigt för att locka rätt människor. Nya bostadsområden byggs i attraktiva områden och stadsdelar i attraktiva områden omvandlas genom upprustning och uppsnyggning.


Städerna anpassas för den köpstarka arbetskraften, affärer och butiker ändrar inriktning och anpassas till de nyinflyttades smak, kultur och prisläge. Södermalm är ett tydligt exempel i Stockholm på hur en arbetarstadsdel förvandlats till ett högstatus område.


1 kommentar:

  1. tack för lokala nyheter som inte har redigerats uppifrån.

    bra artikel, men jag tycker att det i sammanhanget kan vara viktigt att poängtera att denna "köpstarka arbetskraft" inom den "kreativa näringen" inte är homogen alls. till den kreativa näringen bör räknas allt kognitivt arbete, alltså allt mänskligt tänkande, för det är det som skapar intellektuella värden. det är inte alla kreativa människor - som skriver musik, gör filmer anordnar flashmobs, ställer ut tavlor på ett kafe - konstnärer i stort, studenter och forskare, som tjänar pengarna i denna ekonomi, trots att det är de som gör jobbet. jag tror att det är ödesdigert att se den "nya kreativa ekonomin" som ett hot mot arbetarklassen, det är och har alltid varit arbetarklassen som gör jobbet. så också här, vi bör därför utvidga tanken om arbete till att inkludera även immateriell produktion, för att kunna stå emot kapitalets exploatering av kreativitet.
    vidare läsning: http://immaterialblog.wordpress.com/2009/06/10/elections-pirates-and-the-venice-biennale/

    koltrast

    SvaraRadera